«Elsykkel er jo juks»

Det er en kjensgjerning at sykkel stort sett er blitt brukt til trening i Norge, og at om man kommer på en elsykkel, så får man høre at det er juks med motor. Dette er annerledes enn hvordan sykling og sykler blir sett på ellers i Europa, hvor det er mer et transportmiddel enn kun til treningssbruk . Man trenger ikke gå lenger enn til Danmark og Nederland for å se hvordan et stort antall mennesker bruker sykkelen daglig som transportmiddel, det være seg for pendling til jobb, til butikken eller for å levere barn i barnehage.

Det er elsykkelen brukt som transportmiddel hvor de virkelige fordelen kommer til syne. Elsykkelen vil løse mange av transportutfordringene rundt omkring i byene. En av byene som har tatt grep for å få folk til å benytte elsykkel som transportmiddel er Drammen. Der har kommunen og Buskerudbyen spleiset på 10 elsykler som man kan låne to uker om gangen. Etter en kort stund var det ventelister med flere hundre personer som ønsket å låne en elsykkel.

Dette er tiltak som etter hvert andre kommuner også har innført, ved hjelp av tilskudd fra Miljødirektoratet. Kommuner som Alta i nord til Arendal i sør, har innført utlånsordning av elsykler både til sine ansatte og kommunens innbyggere.
Av totalt 150 millioner som ble tildelt i 2017 gikk drøye 12 millioner til prosjekter innen elsykkel og sykkel.

Med elsykkel sykler du alltid i medvind

Fordeler med elsykkel:

  • Unngå rushtrafikken – opplev mindre stress og irritasjon.
  • Er ikke avhengig av dusjmuligheter på jobb, blir ikke svett, og kan dermed sykle i vanlige klær.
  • Sparer tid og penger – du er hjemme tidligere enn de som sitter i kø.
  • Mye rimeligere å lade batteriene enn bensinen som bilen sluker.
  • Sparer miljøet for CO2 utslipp fra bilen.
  • Mosjon og frisk luft – du kommer deg ut og i bevegelse oftere enn du kanskje ville ha gjort uten en elsykkel?

Akkurat det siste punktet har det vært forsket litt på av Transportøkonomisk institutt. Elsykler gjør at folk sykler mer og lenger. Effekten er størst for kvinner. Elsykkelen gjør at folk sykler dobbelt så mye som på ein vanlig sykkel – både målt i kilometer, antall turer og som del av den totale transporten. Les mer om undersøkelsen på forskning.no.

Gir det helsegevinst?

Forskningsprosjekt ved universitetene i Bergen, Stavanger og Kristiansand viste at det maksimale okysgeninntaket kan, i løpet av noen måneder for utrente personer, øke, i snitt med 7,7%. Elsykkel kan være det man trenger for å komme i gang med treningen. En vanlig sykkel vil naturlig nok gi bedre helsegevinst, men det fordrer jo at den faktisk brukes. For mange blir det kanskje med en tur eller to etter at man har kjøpt sykkelen, deretter støver den ned i garasjen eller kjelleren. Med elsykkel vil man ikke oppleve turen som særlig slitsom, og forskningen viser altså at man sykler oftere og lengre med elsykkel. Som et ledd i opptrening etter skade eller operasjon kan en elsykkel være et godt verktøy å bruke. For personer som ikke kan bruke en ordinær sykkel uten motor, kan en elsykkel være nettopp det som gjør at man kan ta en sykkeltur, og på den måten komme seg ut og i aktivitet.

Har du lyst på elsykkel, men lurer på hva slags type elsykkel du bør kjøpe, om krankmotor eller nav-motor er det beste… ? På den store elsykkelguiden hos Forbrukerrådet finner du svar på de fleste spørsmål relatert til elsykkel.

Ta en titt på alle våre elsykler fra Element, vårt eget varemerke, hvor syklene blir designet og utstyrt etter våre spesifikasjoner, for å gi en best mulig sykkel til en overkommelig pris. Ta også en kikk i katalogen til KTM.